استفاده از نشریات و کتب دیگران تتیع نام دارد. تحقیق از دید علمی به معنا ی تلاش برای به نتیجه رسیدن در یک پدیده است؛ پژوش با تحیقیق تفاوتی ندارد. تنها معادل فارسی تحقیق است. 

هر دانشمندی برای تحقیق و پژوهش خود روش ها و مراحلی دارد که با رعایت آن ها می تواند پژوهشش رو به خوبی پیش ببرد.مراحل تحقیق و پژوهش علمی در علم تجربی پنج مورد هستند که در ادامه به آن ها اشاره می کنم.

1.مشاهده: تحقیق علمی با مشاهده شروع می شود و ما ابتدا یک پدیده را نظاره می کنیم و آن را برای خود تجزیه و تحلیل می کنیم. مشاهده صرفا به معنا نگاه کردن به یک پدیده نیست؛ مشاهده استفاده از همه ی حواس پنج گانه است.

2.طرح مساله(سوال):پس از این که دانشمندان پدیده را به خوبی مشاهده کردند برای آن ها سوالی پیش می آید. به این مرحله و ایجاد سوال مرحله ی طرح مساله می گویند.

3.فکر کردن: بدیهی است هر مسئله ای را که پیش روی ما بگذارند نمیتوانیم د رکسری از ثانیه پاسخ بدهیم. برای رسیدن به پاسخ های معقولانه باید تفکر کنیم.

4.فرضیه: فرضیه بسیار مهم است. زمانی که به مسئله ای که در ذهن ماست فکر کنیم پاسخ های احتمالی به ذهن ما می آید. برا ی بوجود آمدن یک فرضیه ی خوب باید مشاهده گر خوبی باشیم. فرضیه باید علمی و قابل آزمایش باشد.

5.آزمایش: فرضیه ای را که در ذهن داریم را آزمایش می کنیم. اما اگر آزمایش اول ما درست بود نیاز به آزمایش های دیگری هم است؟؟ خیلی نیاز است. باید تا جایی که ممکن است آزمایش کنیم. البته در آزمایش باید تنها یک متغیر وجودداشته باشد.

6. نتیجه گیری: آزمایش ها و فرضیه ی ما به چه کار می آیند اگر از آنها نتیجه نگیریم؟ نتیجه گیری فرضیه ای است که درستی آن با آزمایشات گوناگون و فراوان ثابت شده باشد.